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One Flew Over The Cuckoo’s Nest with Jack Nicholson

McMurphy’s arrival at the insane asylum is the beginning of the end, a turning point in that institution’s history; the same could be said for actor Jack Nicholson’s breakthrough in Hollywood. Ever since the 70s, Nicholson’s trajectory has been sharply vertical, even managing to stay relevant and respected in the post-millennial era of film-making (in his memorable role as the Irish mafia boss in Martin Scorsese’s The Departed).

In One Flew over the Cuckoo’s Nest, there is a recurring uncertainty whether McMurphy is putting on a show and pretending to be insane, or if he’s the real McCoy. Nicholson brings this ambiguity to the forefront. He alternates between normality and psychotic behavior, keeping this up until the audience is unsure which is which. Thus, Nicholson’s McMurphy makes us question the inherent “insanity” displayed by the patients in this institution, a place governed by the feared authority figure Ms. Ratchet.

Of course, unbeknown to audiences in the 70s, Nicholson would end up playing madcap, border-line insane characters, ironically becoming a sort of norm with him. Kubrick’s adaptation of Stephen King’s horror novel, The Shining, is Nicholson’s most exemplary performance of this type – that movie and the famous quote that comes with it (“Heeeeeeeere’s Johnnie!”) forever sealed his reputation as psycho extraordinaire. One Flew over the Cuckoo’s Nest, on the other hand, keeps his human side alive up until the tragic end, when McMurphy is lobotomized – a poignant symbol of society’s pressure to conform or else, and the main point of Ken Kesey’s novel.

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Imagen: wallpaperfo.com

La llegada de R. McMurphy a la Casa de Locos es el comienzo del fin: un giro espectacular en la marchas de las cosas. Lo mismo se puede decir sobre la entrada del actor Jack Nicholson en Hollywood.

Desde los años setenta, la trayectoria de Nicholson ha sido fuertemente vertical. Sigue siendo respetado y relevante en nuestro siglo, especialmente por su reciente papel en la película de Martin Scorsese The Departed (Los Difuntos).

En One Flew Over The Cuckoo's Nest (Y Uno Voló Sobre El Nido De Cuco, según la novela de Ken Kesey), hay una cíclica incertidumbre de si McMurphy está realmente loco o sólo lo finje. Nicholson lleva a un primer plano esa ambigüedad. Su actuación alterna entre normalidad y conducta psicótica y sigue con su papel hasta el final: ni nosotros, los que lo vemos en la pantalla, somos capaces de distinguirlo. Pues, el McMurphy de Nicholson nos obliga a preguntarnos si los locos de su entorno están realmente locos o están más cuerdos que un cubito de hielo.

Desde luego, lo que no sabía el público de los años setenta es que Nicholson interpretaría casi siempre papeles de personajes desequilibrados, algo que se fue convirtiendo en su sello personal. La adaptación de Kubrick de la novela de Stephen King es el papel ejemplar de Nicholson. Aquella película y su frase muy famosa Heeeeeeere's Johnnie! (¡Aquí esta Johnnie!) sellan para siempre su reputación de demente genial.

En One Flew Over The Cuckoo's Nest, sin embargo, guarda sus cualidades humanas hasta el final trágico, cuando McMurphy es castigado con descargas eléctricas, que representa la idea culminante que ejerce sobre el individuo la presión social: o te adaptas o te jodes.

https://www.facebook.com/Stefan.Ambrosie

1 thought on “One Flew Over The Cuckoo’s Nest with Jack Nicholson

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